Selasa, 20 Februari 2018

Hati Dijentik Kalam Allah.

Saban hari hati semakin luluh,
Bergenang air mata,
Mengenang betapa banyaknya dosa,
Yang dipikul setiap masa,

Hati dijentik Kalam Allah,
Pada hari pembalasan,
Semua dosa akan dihitung,
Semua amal akan dikira,
Banyak mana dosa?
Banyak mana amal?
Hanya Allah yang tahu!

Kita takkan pernah sedar,
Setiap saat menambah dosa,
Setiap masa membuat angkara,
Kita terlupa, Allah mengetahui segalanya..

Allahu Akhbar..
Membaca kalamMu..hati dijentik pilu,
Semuanya mengenai hari pembalasan,
Tentang neraka dan syurga,
Tentang azab dan seksa,
Tentang nikmat dan bahagia,
Segalanya terbahagi dua,
Golongan engkar dengan azabnya,
Golongan bertaqwa dengan nikmatnya,

Hati berkata syahdu,
Aku dari golongan mana?
Betapa mudahnya untuk engkar,
Betapa payahnya untuk bertaqwa,
Tapi, aku tetap mahukan syurga,
Aku tetap impikan bahagia,
Di dunia dan di Akhirat nanti,
Namun, layakkah aku mengapainya?

Allah, bimbinglah aku,
Berikan HidayahMu,
Agar aku menjadi HambaMu
Yang beriman dan bertaqwa,
Agar dapat ku gapai bahagia,
Di dunia yang sementara,
Dan di Akhirat yang kekal selamanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.